strona główna

wtorek, 19 marca 2013

Drożdżowe cuda.

Pamiętam te drożdżówki z kruszonką, serem, budyniem, albo dżemem...zjadane na szybko, na przerwie w szkole...kupione w sklepiku, po drugiej stronie ulicy...z tym mi się zawsze kojarzą...
Albo chałka, świeżutka...pachnąca...z dżemem i szklanka ciepłego mleka...
Moje dzieciaki lubią chałkę, namoczoną w jajku zmieszanym z mlekiem i podsmażoną na masełku na złoty kolor i posypaną delikatnie cukrem....
U nas w domu nie robiło się ciasta drożdżowego zbyt często...
Rogaliki drożdżowe z marmoladą z róży mama robiła...


Ja ciasto drożdżowe bardzo lubię, w każdej formie. Może to być placek drożdżowy z kruszonką, może być zawijaniec z serem, z dżemem, z makiem....mogą być bułeczki...
Na bazie ciasta na bułeczki z serem, które robię często, bo są łatwe w przygotowaniu, a takie pyszne że znikają szybciej niż się produkują, zrobiłam dziś wieniec cynamonowy i trochę bułek z budyniem...
Zapach jaki się roznosi po domu w czasie pieczenia jest niezastąpiony....
No po prostu uwielbiam...
Przepis na bułeczki pewnie znacie :) jak nie, zapraszam tu .
Ale dla przypomnienia podaję też tu:)

Składniki:
Ciasto:

  • 500 g mąki
  • 250 ml mleka
  • 100 g masła
  • 2 jajko
  • 6 łyżek cukru
  • 14 g drożdży suchych (dwie saszetki)
dodatkowo do wieńca: odrobina masła, cukier puder 3 łyżki i 2 łyżki cynamonu i 1 jajko rozbełtane.

Drożdże wymieszałam z cukrem i połową lekko ciepłego mleka. Odstawiłam w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. 
Mąkę przesiałam przez sito, dodałam roztopione masło połączone z drugą polową mleka, dodałam jajka i wyrośnięty zaczyn. Całość zagniotłam razem przez chwilkę, odłożyłam do miski wysmarowanej odrobiną oliwy. Przykryłam ściereczką i poczekałam aż wyrośnie.


W ciepłym miejscu trwało to ok godziny. Zagniotłam delikatnie ciasto, podzieliłam na dwie części.


Jedną rozwałkowałam, posmarowałam odrobiną roztopionego masła, posypałam cukrem zmieszanym z cynamonem. Zawinęłam w rulon, przecięłam wzdłuż, zostawiłam ok. 2 cm na jednym końcu. Zaplotłam na zmianę pilnując, żeby rozcięta część była na wierzchu. Włożyłam do tortownicy, a do środka włożyłam pojemniczek, żeby zachować kształt wianuszka:)


Odstawiłam w ciepłe miejsce, na chwilę do wyrośnięcia. Posmarowałam rozbełtanym jajkiem. Wstawiłam do nagrzanego piekarnika ok. 180 stopni i piekłam ok. 30 min, do zrumienienia wierzchu i suchego patyczka:)



do bułek z budyniem: śmietankowy budyń ugotowany w mniejszej ilości mleka, niż podane jest na opakowaniu.


Drugą część ciasta rozwałkowałam, posmarowałam budyniem i zawinęłam jak bułki z serem, podzieliłam na mniejsze bułeczki, ułożyłam na blaszce, odstawiłam do lekkiego podrośnięcia, posmarowałam rozbełtanym jajkiem. Piekłam ok 30 minut w 180 stopniach.
Jak lekko przestygły,  polałam lukrem, z cukru pudru zmieszanego z odrobiną wody.


Bułeczek wyszło 11. Znikają z prędkością światła. :)

I tak póki ta wiosna nie przyjdzie jakoś trzeba sobie ten czas osłodzić :) 


 Dziękuję, że do mnie zaglądacie
życzę nam wszystkim,
żeby wiosna przyszła jak najszybciej
i słońca dużo każdego dnia życzę
Monika




14 komentarzy:

  1. Wyglądają przepysznie!! Koniecznie muszę wypróbować i sama też upiec:-) Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) polecam, to szybki przepis na drożdżówki, które zawsze wychodzą :) takie przepisy lubię najbardziej:) pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Kocham w każdej postaci:)ach drożdżówki najsłodsze:):)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzieło sztuki!!!! Cudowny wieniec. Doskonały!!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Pamiętam , własnie dokładnie tak samo wyglądały;)) cos pysznego, uciekam bo ekran wyliże;)))
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja to się zupełnie nie dziwię, że zginęło z prędkością światła, nie znam chyba nikogo u kogo by nie zniknęło :))) A takie cieplutkie, świeżutkie, pachnące... mmmmm.... miód!
    Ale drożdżowego ciasta to ja jakoś nigdy jeszcze nie robiłam, jakoś tak, jakbym się czegoś bała :D
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha..ja też jakoś zawsze się bałam, bo się nasłuchałam, że ciężkie do robienia...aż trafiłam na super przepis! Jest tak prosty i szybki w wykonaniu, że bułeczki często goszczą na naszym stole :) polecam szczerze:) ja pierwsze robiłam z połowy przepisu ;)
      pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Ja z drożdżowym się nie przyjaźnię, ale chłopcy moi TAK - to zawijane wygląda tak apetycznie, że chyba nie wytrzymam :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na żywo wyglądało jeszcze lepiej:) u mnie lubią wszyscy, a najlepiej jak jeszcze ciepłe...wiec ja piekę pół dnia, a ono znika w parę chwil ;)

      Usuń
  7. Straszną mi zrobiłąś ochotę na drożdżowe ciasto :-) Piękne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pyszne, cieplutkie drożdżowe...mmmm...pycha:) a ten przepis naprawdę jest szybki w wykonaniu, więc polecam:) pozdrawiam:)

      Usuń